Løfteskole Midsund IL og Fræna AK – 16/2-18


Fredag 16.2.18 ble det avholdt løfteskole på Midsund. Det stilte 21 personer til seansen. Ettersom Fræna AK har medlemmer som bor på øya, så ble det en kombinert løfteskole og klubbesøk.

Vi startet med teori. Forklarte hva styrkeløft er, og forskjellen på det og vektløfting. Snakket deretter om myter om styrketrening. Spesielt med tanke på jenter og styrketrening.

Så ble det teori om kosthold og kosttilskudd. Informerte om hva som blir anbefalt å spise. Henviste til Olympiatoppen. Hva med kosttilskudd? Trenger vi det? Diskuterte kort om dette. I utgangspunktet trenger man ikke dette før man kommer opp til et visst nivå innen idretten sin, eller om man har mangelvare på noe. Melk er en fin kilde til proteiner.

Snakket så om antidoping/doping. Det finnes ingen snarveger. Bruk heller tiden godt på trening, og vær tålmodig, så kan man oppnå de mål man setter seg. Det er ikke verdt å ofre helsen for å nå sitt mål.
Fortalte hvilke klubber som finnes i regionen som deltakerne kunne melde seg inn i om de var interessert i å starte med styrkeløft. De nærmeste klubbene til Midsund, er Styrkeløftklubben ASK, Giske, Sjøholt og Fræna AK. Ved å melde seg inn i en styrkeløftklubb kan man også få spesialtilpassede programmer. Man kommer også inn i et godt og sunt miljø.
Etter at vi var ferdig med teorien, var det på tide å vise teknikk i baseøvelsene, samt noen støtteøvelser.

Vi startet med knebøy.
Marthe Stavik Aas viser riktig utførelse av knebøy.
Deltakerne på kurset fikk selv prøve teknikken. Mye fin teknikk blant de som prøvde seg. Deltakerne fikk høre om forskjellige varianter av øvelsen de kunne trene. For de som ikke fulgte noen faste programmer, ble anbefalt å kjøre 5 sett med 5 reps for å trene teknikk.

Etter å ha kjørt knebøy, gikk vi over til benkpress.
Odd Arne Opstad kjører benkpress.
Deltakerne fikk prøvd seg i benkpress – for de som ville det. De lærte seg oppspenn, og også hvordan man burde ”spotte” i benkpress. Deltakerne som prøvde seg i benken, fik k merke forskjell på hvordan det var å ligge flatt og det å spenne seg opp.
Etter benkpress hadde vi en kort pause. Noen av deltakerne valgte å prøve teknikken i bøy og benk med super veiledning fra Marthe Stavik Aas og Marthe Farstad.

Etter en kort pause, var det tid for markløft.
Det gjøres klart for markløft.
Deltakerne fikk sett forskjellen på klassisk mark, halvsumo og sumo. De fikk også prøvd øvelsene. Mye bra løfting av de som prøvde seg. Noen sa at 50 kg kom til å bli for tungt. Etter å ha prøvd med god veiledning, ble vekten ”papir”. Vekten kunne kjøres med flere reps.
Så var det tid for støtteøvelser. Her ble varianter av ro-øvelser vist. Det ble vist riktig teknikk hvor man aktiverer ryggen og mindre armer i øvelsen(e). Støtteøvelser for skuldre, triceps, biceps, mage og rygg ble også forklart.

Det kom noen spørsmål fra deltakerne underveis som ble besvart. Deltakerne ga uttrykk for at løfteskolen var vellykket. Det var flere potensielle styrkeløftere blant dem. Disse må vi forsøke å få inn i en styrkeløftsklubb.
Noen av deltakerne på løfteskolen.

You may also like...