Jentesamling i styrkeløft 26.4.14

Deltakerne

Deltakerne

Lørdag 26.4.14 ble det avholdt jentesamling på Selsbakk treningssenter. 9 deltakere møtte opp, og det ble en samling med variert innhold. Noen av dem var allerede tilknyttet en klubb, mens andre ikke hadde meldt seg inn i klubb – ennå.

Samlingen startet med at regionstrener Svein Magne Malmedal introduserte seg selv. Så fortsatte samlingen med en teoridel.

Det ble snakket om jenter og styrketrening – om diverse myter, og fordelen med å trene styrke. Her var deltakerne flinke med å komme med innlegg.

Det ble også nenvt at styrketrening nå blir brukt som basis for de aller fleste idretter. Man har sett effekten av å implementere styrketrening i de fleste idretter.

Regionstrener hadde vært på forelesning med Heidi Holmlund (Hun jobber med toppidrettsutøvere tilknyttet olympiatoppen). Hun er kost og ernæringsekspert. Kosthold ble derfor også et tema på jentesamlingen. Her ble det nevnt hvor viktig kosthold er i forhold til prestasjon. Hva bør man spise, og hvor ofte (prestasjonsernæring). Kosttilskudd ble også diskutert. Trenger vi det? Heidi Holmlund er av den oppfatning at man ikke behøver proteintilskudd om man har tilgang til melk, men det kan noen ganger være nyttig. Hun var også opptatt av at man spiste rett før man legger seg, og da et proteinrikt måltid.

Til slutt i teoridelen på jentesamlingen, ble ”Dietmar-programmer” gjennomgått og diskutert. Regionstrener forklarte hvordan programmene er bygd opp, og hvorfor. Det ble poengtert at teknikken i øvelsene var svært viktig å ha på plass før man begynte å løfte med tunge vekter. Det ble også diskutert at det er viktig å ha rolige treningsperioder, og ikke bare hele tiden trene tungt. Dietmar-programmene tar hensyn til dette.

Etter teoridelen, fikk deltakerne beskjed om å varme opp og gjøre seg klar til teknikktrening. Teknikktrening var hovedmålet med jentesamlingen.

2

 

1

3

4

Jentene varmer opp til teknikktreningen.

Vi startet med å gå gjennom øvelsen knebøy. Her viste deltakerne hvordan de utførte øvelsen, og regionstrener kommenterte utførelsen. Det ble noen små korrigeringer, men deltakerne hadde god teknikk.

5

6

Her øves teknikken i knebøy.

Etter knebøy, så ble det terpet på teknikken i benkpress. Deltakerne var også flinke her, men regionstreneren kom med noen tips og råd om selve utførelsen for å få enda mer ut av øvelsen.

7

8

9

Jentene trente på teknikk i benkpress. Det var litt forskjell på utførelsen. Det ble terpet på oppspenn, og å få aktivert lats og triceps. Samt aktivering av beina.

 

Til slutt ble det trent teknikk i markløft. Deltakerne hadde også her generelt god teknikk. Kun små justeringer, og noen råd fra regionstrener.

10

Det terpes på teknikk i markløft!

 

 

Etter å ha terpet på teknikken i basisøvelsene knebøy, benkpress og markløft, så viste regionstrener hvilken teknikk man burde bruke i roøvelser. Her fikk deltakerne tips om hvordan de skulle aktivere de ”riktige” musklene når de utførte øvelsene.

Så kom dagens høydepunkt – PIZZA! Nå var det på tide å spise, og fylle opp tanken med energi. Det var vel fortjent, for deltakerne hadde vært veldig flinke og aktive. De hadde innledningsvis fått høre hvor viktig det var å spise før det hadde gått 20 minutter etter at man hadde trent. Dette på grunn av at da var musklene man hadde brukt ”åpne” og klare for å motta næring. Hvis man ventet lengre, så var det blodårene rundt mageregionen som var mest aktive, og da ville næringen legge seg der!

”Det rettes en stor takk til Einar Gilberg som lot oss få disponere lokalene til Selsbakk treningssenter.”

Til slutt legges det her ved et bilde av hvordan deltakerne ble seende ut etter all treningen:

11

Resultatet av jentesamlingen!

 

Av

Svein Magne Malmedal

You may also like...